waarom is water drinken zo belangrijk

Waarom is water drinken zo belangrijk?

Ons lichaam heeft water nodig. Water heeft essentiële functies die onmisbaar zijn voor ons lichaam. Water transporteert voedingstoffen naar de lichaamscellen en voert giftige stoffen uit de organen. Gemiddeld verliest een mens ruim 2,5 liter water per dag door het transpireren en uitademen. Water drinken is dus van cruciaal belang om dit tekort weer aan te vullen. Als jij actief sport is voldoende water drinken cruciaal.

Hoeveel liter water moet ik dagelijks drinken?

Het aantal liters water wat je dagelijks zou moeten drinken staat nergens precies beschreven, dit scheelt namelijk per persoon. Maar waarom is water drinken zo belangrijk? Ben jij iemand die zeer actief sport dan zou je meer water moeten drinken dan iemand die helemaal niet actief sport. Zit je veel, bijvoorbeeld tijdens je werk en sport je niet dan wordt er over het algemeen een dagelijkse inname van 2 liter aangehouden. Wil je weten wat jij nodig hebt (sport activiteit niet meegerekend), dan kan je je gewicht vermenigvuldigen met 0.033. Je moet vocht wat je verliest altijd zien aan te vullen.

Waarom is water drinken gezond?

Het menselijk lichaam bestaat uit 55% uit water. Als je daar over nadenkt is dat best veel. Je lichaam heeft dit water nodig. Ten eerste voor de werking van je organen. Denk hierbij aan je lever, je hersenen, je hart, je longen en je botten. Drink je te weinig water, dan zullen deze organen minder functioneren en niet optimaal werken. Ten tweede komt er veel water voor in je bloed wat zorgt voor een soepele doorbloeding.

Water is brandstof voor je lichaam

Je kan beter honger hebben dan dorst. Het menselijk lichaam kan best een tijdje zonder eten. Vroeger toen we nog met speren op dieren jaagden wilde het weleens gebeuren dat er een week niks gevangen werd. Men overleefde dat. Maar een week zonder water kan je lichaam niet aan. Sterker nog, je overleeft dit niet langer dan 4 dagen. Probeer altijd minimaal die 2 liter per dag te drinken.

Doorbloeding

Een deel van het water dat je drink komt in je bloed terecht. Hierdoor word je bloed dun en kan het goed doorstromen. Als je een goede doorbloeding hebt kan je lichaam de voedings- en de afvalstoffen beter transporteren. Drink je te weinig water dan zal je bloed dikker zijn en het meer moeite hebben om deze stoffen te transporteren. Het gevolg hier van kan zijn, hoofdpijn, misselijkheid en het gevoel hebben minder helder te zijn.

Geen suikers en calorieën

Het grote voordeel aan water is dat het geen suikers en calorieën bevat. Je moet je voorstellen dat als je dorst hebt en je steeds een glas frisdrank neemt dit elke keer zorgt voor meer suikers en meer calorieën. Dit probleem heb je bij water niet en het lest je dorst.

Van water drinken val je af

Door water te drinken neemt je honger gevoel af. Je lichaam krijgt een signaal dat je maag gevuld word. En dat hoeft niet altijd eten te zijn. Als je trek hebt kan het helpen om een glas water te drinken in plaats van een koekje te pakken. Zo stel je je honger gevoel dus uit en komen er geen calorieën bij. Vervang jij je frisdranken voor water, dan zal je zien dat je sneller gaat afvallen.

Leestip: Wat zijn de voordelen van een activity tracker?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *