Wat is een lean bulk

Wat is een lean bulk

Snel aankomen is niet moeilijk. Als je meer gaat eten dan dat je normaal dagelijks verbruikt zal je merken dat je gewicht langzaam om hoog gaat. Je hebt vast wel eens over de term bulken gehoord. Deze term hoor je vaak bij mensen die aan krachttraining doen en die kracht- en spiermassa willen opbouwen. Als je aan het bulken bent combineer je krachttraining met veel eiwitrijk eten. Maar toch moet je hierbij opletten. Er bestaan namelijk twee manieren van bulken.

Dirty bulk

Je hebt een dirty bulk, hierbij eet je alles wat je wilt en kom je heel snel aan. Het gevaar hierbij is dat wanneer je alles mag eten je ook heel veel onnodige suikers en vetten binnenkrijgt, oftewel je wordt dik.

Lean Bulk

Bij een lean bulk eet je ook meer dan dat je normaal verbruikt maar let je goed op je totale calorie inname en op de inname van de macronutriënten: eiwitten, vetten en koolhydraten. Stel je verbruikt normaal 2200 calorieën op een dag, dan verhoog je dit bij een lean bulk naar bijvoorbeeld 2500. Een klein calorieoverschot dus. Het is bij een lean bulk heel belangrijk dat je goed bijhoudt wat je allemaal binnenkrijgt.

Hoeveel winst per maand

Bulken is dus nodig om in spiermassa aan te komen. Maar hoeveel kan je potentieel per maand aan spiermassa boeken. Volgens diverse onderzoeken kan je in een jaar zo’n 8 tot 12 kg aan spiermassa winnen. Maar om dit te bereiken zal je je voeding goed moeten tracken. Of je dit uiteindelijk in een jaar zal behalen heeft ook te maken met je geslacht en genetische aanleg.

Categorie Potentiële spiermassa winst per maand
Beginner1 ‐ 1,5% van lichaamsgewicht
Gemiddeld0,5 ‐ 1% van lichaamsgewicht
Gevorderd0,25 ‐ 0,5% van lichaamsgewicht

Heb je besloten te gaan bulken, weeg jezelf dan regelmatig. Als je ziet dat je elke maand 3 kilo aankomt gaat er iets niet goed en zal je aan het einde van je bulk waarschijnlijk veel vetmassa erbij hebben. Hou je eiwitten, koolhydraten en vetten dus elke dag goed bij. Daarnaast zorg je voor een goede training en een goede nachtrust.

Volhouden

Het lastige aan een bulk is het volhouden. Als je gewend bent om dagelijks 2200 calorieën te eten en je moet er nu maandenlang 2500/2600 eten dan vergt dat veel discipline. Elke dag je voeding bijhouden kan op den duur verwateren, met de kans dat je het op een gegeven moment helemaal niet meer bijhoudt en je eigenlijk geen idee meer hebt hoeveel calorieën je dagelijks binnenkrijgt.

Het voordeel van een lean bulk ten opzichte van een dirty bulk is ook dat wanneer je bulk afgelopen is en je wilt gaan cutten, je veel minder kilo’s vet hoeft te cutten dan wanneer je een dirty bulk hebt gedaan.

Nadelen

Zijn er ook nog nadelen aan een lean bulk? De één vindt het een nadeel en de ander niet, namelijk het dagelijks bijhouden van je voeding, oftewel tracken. Het veranderen van je lichaam vergt veel tijd en energie, verwacht niet dat dit allemaal in een paar maanden lukt. Je moet voor een lean bulk meerdere maanden uittrekken en voor het cutten een paar maanden. Je moet dus ook een dosis geduld hebben.


Weightgainers

Heb je moeite om meer te eten dan dat je dagelijks verbruikt dan kan weightgainer uitkomst bieden. Een weightgainer is een mix van koolhydraten en eiwitten waarmee je op een effectieve manier je calorie inname kan verhogen.


Bestel hier je weightgainer

Leestip: Waarom is water drinken zo belangrijk?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *