Kwark zit vol eiwitten

Kwark zit vol eiwitten

Een product wat haast niet kan ontbreken in de koelkast als je bezig bent met krachttraining is kwark. Een bak kwark zit vol eiwitten (zo’n 11 gram eiwit per  100 gram) en is heilig voor het opbouwen en behoud van spiermassa. Is dit waarom kwark zo populair is onder sporters?

Kwark, wat is het?

Kwark is een voorloper van verse kaas. In het Frans wordt kwark ‘Fromage Frais’ genoemd. Kwark is melk die aangezuurd is met melkzuurbacteriën. Na fermentatie wordt de melk opgehangen en uitgelekt. Wat hiervan overblijft is kwark. Om dit stevig en dik te maken wordt er melkpoeder aan toegevoegd en kan het in de supermarkt als kwark verkocht worden.

Soorten Kwark

Kwark wordt door steeds meer mensen gegeten en ze komen er in steeds meer varianten. Eén van de meest bekende is de magere kwark. Magere kwark is de populairste want deze kwark zit vol eiwitten. Dan heb je ook nog de halfvolle en de volle kwark. Wat je ook steeds meer ziet maar je eigenlijk geen echte kwark mag noemen zijn soya melk en geitenmelk varianten. Echte kwark wordt van koemelk gemaakt.

De kwark met het laagste vetpercentage is magere kwark, daarna krijg je half volle kwark waar iets meer smaak aan zit omdat het wat meer vet bevat. Volle kwark heeft het meeste calorieën, meestal zo’n 8%. Deze variant wordt vaak door sporters gegeten die sneller willen aankomen.

Waarom is kwark zo populair?

Hier zijn meerdere redenen voor. Ten eerste het aantal gram aan eiwitten wat er in kwark zit, 11 gram eiwit per 100 gram. Eet jij een bak van 500 gram, dan is dat al zo’n 50 gram aan eiwitten. Nog een reden is de prijs van kwark. Kwark eten is een hele goedkope manier om veel eiwitten binnen te krijgen. Het bedrag van een bak kwark eigen merk is meestal niet meer dan €1,-. De varianten met smaakjes e.d. van bijvoorbeeld Optimel liggen meestal hoger maar daar zitten 9 van de 10 keer ook veel meer suikers in.

De smaak van Kwark

Als je kwark zonder toevoegingsmiddel eet dan kan het best zo zijn dat je dit niet zo heel lekker vindt. Om het lekker te maken kan je er een scheutje siroop doorheen doen. Dit doe ik zelf ook meestal en maakt het een stuk lekkerder. Wat ik ook vaak doe is een scheutje natural flavouring erdoor. Dit kan je ook door smoothies, yoghurt, shakes, etc. doen. Een handje noten of fruit doet trouwens ook al wonderen. Tot slot kan je er ook een echte eiwitbom van maken door er nog een scoop eiwitpoeder door te doen.

Leestip: Wat is een lean bulk





Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *