Het opstellen van doelen

Het opstellen van doelen

Wanneer jij bezig bent met fitnessen is het heel belangrijk dat je doelen voor jezelf stelt. Als je weet wat je uiteindelijk wilt bereiken is een doelgericht trainingsprogramma een vereiste. Veel mensen fitnessen zonder idee, zonder plan of doel. Ze komen de sportschool in en gaan van alles wat doen. Door het opstellen van doelen zal je gemotiveerder zijn tijdens het trainen om deze doelen uiteindelijk te behalen.

Smart doelstellingen formuleren

Bij het opstellen van doelen heb je deze term heb je wellicht vaak voorbij zien komen. Was het niet op school dan is het wel online als je gaat zoeken op ”doelstellingen fitness”. Het stellen van goede doelen is een methode voor het beter volhouden van gedragsverandering. Als je deze doelen ook nog SMART formuleert, dan vergroot het de effectiviteit ervan. Probeer doelen altijd Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden te maken.

Fitnesskoerier.nl - Fitness, krachtsport en personal training


Probeer onderscheid te maken tussen doelen voor de korte termijn en doelen voor de lange termijn. Waarom? Zo hou je altijd je uiteindelijke doel in de gaten (stip aan de horizon) , maar kan je in de gaten houden of je op je weg naar dit doel wel stappen maakt. Je kan op deze manier je vooruitgang beter bijhouden. Als je een tussen doel hebt gehaald kan dit ook zorgen voor extra motivatie en de bevestiging hebben dat je goed bezig bent.

Vier vlakken van prestatie

Doelen zijn in te richten op vier vlakken van prestatie

  • Lichamelijk: oftewel de algehele conditie. Kracht, coördinatie, snelheid en lenigheid.
  • Mentaal: maximale inspanning eist concentratie.
  • Technisch: de juiste techniek zorgt voor een optimaal bewegingsverloop.
  • Tactisch: hoe pak je de training, wat voor acties onderneem je.

Wellicht kan deze informatie je helpen als je gaat beginnen met fitnessen of als je al een tijdje bezig bent fitness maar eigenlijk totaal geen idee hebt waar je mee bezig bent. Het belangrijkste is dat je traint met een doel. Focus je hierop en je zult zien dat je doelgerichter gaat trainen.

Leestip: Wat heb je nodig om thuis te kunnen trainen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *