Warming up

Wat is het nut van een warming up

Men vergeet wel eens hoe belangrijk een goede warming up is. Je komt de sportschool in en hebt niet zo’n zin om even op de crosstrainer of de loopband te stappen om je lichaam op temperatuur te laten komen. In plaats daarvan begin je gelijk aan je workout, met het risico dat je blessures oploopt. En juist dat risico wordt nog wel eens onderschat. De warming up is een belangrijk onderdeel van je training, maar wat is het nut van een warming up?

Het doel van een warming up

Eigenlijk zegt het woord het al ”warming up” oftewel het op warmen van je lichaam. Het doel van de warming up is je geestelijk en lichamelijk van rustniveau naar prestatieniveau te brengen.

Wat voor effecten heeft een warming up

De warming up heeft veel positieve effecten op je lichaam. Over het algemeen worden verbeterd:

  • De functie van de spieren en gewrichten
  • De coördinatie
  • De belastbaarheid van de spieren en banden
  • De snelheid waarmee het lichaam herstelt na een training
  • Het verhogen van de kerntemperatuur met 1 a 2 graden verbetert het prestatieniveau met zo’n 10%

Een warming up heeft ook effect op de de spieren, de zenuwen, het hart, de gewichten,, hormonen, de longen en de stofwisselingsprocessen.

  • spieren: de doorbloeding in de spieren neemt toe door vaatverwijding in de actieve spieren.
  • zenuwen: doordat de lichaamstemperatuur toeneemt neemt ook de geleidingssnelheid van de zenuw toe. Hierdoor neemt de reactiesnelheid ook toe en kan je lichaam sneller reageren op onverwachte situaties.
  • hart: door de inspanning neemt je hartfrequentie toe en zal je hart per minuut meer bloed uitpompen.
  • gewrichten: door het verhogen van je lichaamstemperatuur worden de gewrichten soepeler.
  • hormonen: tijdens de warming up neemt de noradrenaline en de adrenaline toe en ontstaat er herverdeling van het bloed. De circulatie neemt toe in de actieve spieren. Daardoor wordt het zuurstof beter getransporteerd naar de spieren. Deze kunnen hierdoor beter prestaties leveren.
  • longen: via het ademhalingscentrum ontstaat een toename van ademhalingsfrequentie.


De algemene en specifieke warming up

Als we het over een warming up hebben kunnen we die onderverdelen in de algemene warming up en de specifieke warming up.

De algemene warming up bevat voorbereidende oefeningen om je motorische aspecten klaar te maken voor de oefeningen die gaat doen.

De specifieke warming up bevat wedstrijd of sport-specifieke oefeningen. Deze doe je als voorbereiding op bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd.

Belangrijk

Een goede warming up is dus erg belangrijk om blessures te voorkomen. Een warming up hoeft niet lang te duren. Even 10 minuten fietsen of op de crosstrainer kan al voldoende zijn om je lichaam op temperatuur te brengen en je spieren klaar te maken voor je training.

Leestip: Wat heb je nodig om thuis te kunnen trainen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *